karlienenanne.reismee.nl

Karlien in Venda..

Yeaaaaah, we zijn weer thuis! Een wc! Stoeptegels!! En zelfs een douche! :D

Op die manier sprongenvier van de zeven meiden (waaronder ik) een uurtje geleden uit de auto.. Waarom? ...

Vorige week maandagochtend vertrokken we rond 6 uur richting Venda. 6 uur later kwamen we in een typisch afrikaans dorpje aan met de naam Elim. (jaja)
Hier werden Anne, Jentje en Corine gedropt om de komende 10 dagen te verblijven,.,, in een vet luxe apartement!! :O
Wij reden 50 kilometer verder, in ontzettende spanning waar wij terecht zouden komen..
Bij de schoonmaker van de basisschool..
Ja, de afgelopen 10 dagen hebben we met zn vieren in het gat 'Tshikwarani' gezeten!
Wow wat waren we blij toen we wel bij een stenen huis stopten.. Tot weer s avonds achterkwamen dater nergens een douche of wc in het huis te vinden was...
Tshikwarani bestond vooral uit zandwegen, latrines/gaten in de tuin, een teil met 5 cm water als douche en een stromendwaterpunt.. ook in de tuin..veel half afgemaakte huizen ensnottebelkindjes.
De eerste dag was niet echt geweldig! We waren ongelovelijk moe van de reis, maar moesten aan het hele dorp (inclusief chief) worden voorgesteld.. Vervolgens moesten we naar de wc op een latrine waar kakkerlakken en salamanders wegschoten en waar een ontzettende rotingsgeur hing..(lang leve de sigaretten die ik op de wc gerookt heb.. verdreef het een beetje :P) Vaak plasten we s avonds naast de latrine in de tuin.. haha dat was schoner!
We zaten bij een lekkere dikke negervrouw in huis.. onze big moma..
Die wist wel wat ze wou, we moesten twee keer per dag in bad (meer een teil, maar wat uiteindelijk best lekker was)
En s avonds aten we pap en saus (mieliespap) Ik de saus opscheppen, haal de lepel omhoog... Een kippekop! Compleet met ogen en hanekam en snavel met tong meegekookt... IEEH, dat was viesss! De poten met nagels bleken er ook in te zitten.. :O
Ja, dat aten we dus de eerste avond.. de dag erna hebben we maar aangeboden om te koken...
Nadat we een beetje gewend waren aan de wc (gewoon ophouden totdat we naar school gingen waar een iets betere was), bad, bed (wow, rugpijn!)en eten (heel hard roepen dat rijst zo lekker is, en dan elke avond rijst met gehakt krijgen)was het er prima uit te houden trouwens... we hebben ons ziek gelachen om alles..!
Ik heb samen met marcellacomplete dagen les gegeven in graad 3 (groep 5) Wat een leuke klas was dat! Dat was wel geniaal! Ik zal wel zorgen dater wat foto's op komen..
Ik heb een nieuw vriendje gemaakt,, Ota, het neefje van onze moeder.. 4 jaar, een heerlijk eigen willetje en ontzettend vies maar schattig!! Hij liep me overal achterna..haha komen ook nog wel foto's van..
Goed, stiekem mis ik het allemaal wel,voelde me wel thuis daar tussen de viezigheid.. lekker op blote voeten :) Een big moma die je overal om platknuffeld :P
Cultuurverschil is wel groot,, elke ochtend wachten op onze moeder, we waren elke ochtend te laat.. beleeft weigeren kennen ze niet... gewoon nooit iets aanbieden of noemen want je bent het kwijt :P Onze moeder was 'single' ontzettend evangelisch :P en had toch twee kinderen.. Kleine kinderen wonen trouwens bij hun oma, die in een schuur bij hun kind wonen.. apart!
Kheb waarschijnlijk nog veel meer te vertellen, maar dat komt dan nog wel.. weet het niet meer ;)

Heerlijk om thuis te zijn in ieder geval..!

Anne zat in het mooie huis, dus die schrijft een aparte blog :P Toch wel andere verhalen denk ik..

Wist je dat:

- Marcella elke ochtend gecommandeerd werd om ontbijt te maken, langzamer te rijden en constantde telefoonmet nog-een-familie-lid aan de lijn in haar handen kreeg gedrukt?
- Dit niet echt bevordelijk was voor haar ochtendhumeur?
- We standaard elke avond op een rijtje naast de latrine plasten?
- Het badderen met zijn tweeen ging in twee teilen en vaak ook met twee kikkers?
- Henny en Karlien met een handoekje om naar buiten kwamen gillen?
- We de eerste avond al in het donker zaten omdat de stroom het niet deed?
- De kinderen op school ons bijna platdrukten zo enthousiast als ze elke, elke (zuct) dag weer waren?
- In de Venda-sprekende kerk een tolk naast de dominee in het engels alles nasschreeuwde?
- De helft van de preek over ons ging? En we al tien keer uitgehuwelijkt werden vanaf de preekstoel, omdat daar mooie kindjes van komen?
- De dienst 3 uur duurde? We plotseling snapten waarom iedereen handdoeken mee naar de kerk had? (zweet)
- Tandenpoetsenmet wind erbij geen goed idee is in Venda? in youre face
- Big moma elke avond commandeerde dat we moesten bidden, en we altijd Marcella aankeken?
- Jikkelien elke nacht marcella wakker riep omdat ze droomde dat ze een grote spin zag?
- Karlien en Hennie snachts wel op de emmer durfden te plassen? (dit fijner was dan de wc?)
- Elke ochtend oliebollen aten op school?
- Ota hele verhalen tegen Karlien hield, en zij alleen maar op goed geluk reageerde met ja of nee, omdat dat de enige woorden waren die ze kende in het venda's?
- Karlien stiekem in de wc rookte?
- We vaak naar Luis Trichard reden om bij de drie anderen te douchen en naar de wc te gaan?
- We 80 kilometer reden voor de beroemde warmwaterbronnen... we halverwege bijna 40 kilometer op een compleet lege tank hebben gereden in de middle of knowhere?
- We hoopten dat na de volgende berg een plekje zou liggen, dit nooit het geval was, en erg eng was?
- Vervolgens 1 kilometer voor de stad Chipize een klein tankstationnetje vonden?
- De warmwaterbronnen een prutcamping beel te zijn met een warm zwembad die stonk naar rotte eieren (lava)?
- We ons enige weekend naar de andere meiden gingen om lekker te douchen, film te kijken enz. En zij plotseling geen elektriciteit en stromend water meer hadden?
- We toen maar bij de buren hebben gedouched, en Karlien en Marcella een douche hadden waar een vogelspin door het raam naar binnen kroop?
- De douche het niet deed, Karlien ernaar staarde, en vervolgens een plens koud water in het gezicht kreeg?
- De juf van graad 3 aan de kinderen vertelde tijdens een biologieles dat marcella en ik dezelfde kleur blauwe ogen hebben, omdat we verschillende kleur shirt aanhadden? Dat blauwe ogen altijd dezelfde kleur hebben?
- We met 3 personen in een 2 persoonsbed hebben geslapen bij de andere meiden?
- Karlien's bed doorzakte tot de grond, ze rugpijn kreeg van het in een bochtje slapen?
- We onzelf kunnen ruiken, en erg blij zijn dat we nu een douche hebben?
- We elke avond om half 10 sliepen? Kapot waren!
- Ik me excuseer om al mn spellingsfouten, erg moe en nogal verafrikaans en verengelst ben?
- Een beetje heimwee heb nu ik mn mail heb gecheckt?
- Toch nog lang niet naar huis wil?
- Kaartjes heb verstuurd, en dat ik hoop dat ze aankomen voordat ik weer terug ben? (afrika)
- Erg veel wistjedatjes weet te verzinnen maar nu maar stop? :)

anton

eey karlien

toch maar is reageren he. Waren die lui in elim ook allemaal van die kampers net als hier? haha. Zal je goed hebben gedaan die paar dagen daaro:P. maar ben wel weer bliede als je hier bent hoor. Ik moet je nog een heel huis laten zien namelijk.
We hebben afgelopen weekend kamp gehad van de karke en ik kan wel zeggen dattie erg geslaagd was. Maar dat vertel ik je wel is op skype. Nou tot bellens dan

Groeten

Rudy

Moenie so baie nonsens praat nie die mense gan jou glo, dan dink hulle dit is 'n baie slegte land! Vertel hulle bietjie hu lekker land dit is en hoe nice mense hier is!!
Oja en vertel almal bietjie dat hulle suid afrika moet kom besoek.

Rudy

Sjoe man rudy :P

karlien

woops dat was ekke :P

menno

eyy meissie,l
fijn dat het goed gaat ,,

gister oparatie gehad.. is goed gegaan
allleen mag nu niet zoveel meer doen,,
heb er wel behoorlijk last van maarja,,
ben net wakker geworden (A)
14:05 xd niet normaal..

groetjes verhaaltjes hoor ik nog wel (A)

Gerien

Hee Anne-berthe & Karlien,

Wat een belevenissen zeg.Ontzettend gaaf! En de foto's zien er ook erg leuk uit.

Krijg al helemaal de rillingen van die vieze verhalen hierboven, haha. Geniet maar weer van de 'luxe'!

Veel plezier nog..
Liefs, Gerien

Fabian

Ha mooie verhalen! Ga lekker door, nog 2 maanden?

Groetjes Jos& Fabian uit Vietnam!

Tante Wiek

Hallo Karlien en de rest, wat een spannende verhalen lees ik in het verslag, toch fijn dat je het naar je zin hebt en je leert erg veel op deze manier, wat leven wij dan in een lux land, zelfs met een caravan nog goed wonen.
Veel plezier en geniet er van de tijd gaat snel, groetjes van oom Sip en tante wiek.