karlienenanne.reismee.nl

Oké, we zijn slecht in titels...

Eindelijk maar toch hebben we een keer heerlijk de toerist uitgehangen..
Na een nacht van anderhalf uur slaap vertrokken we met twee jongens van de kerk richting Pilanesberg (een wildpark op 2 uur afstand van Pretoria).
Ongelofelijk, hebben jullie wel eens de Lion King gekeken? Dit is nog honderd keer mooier..
Als we de jongens moeten geloven hadden we ontzettend veel geluk..
We begonnen de dag met het zien van rooibokkies, springbokke, blauwillebeeste (blauwebillebeesten), vlakvarks (oftewel wildezwijnen). We hebben daar heel enthousiast honderden foto's van geschoten, die nu wel weer verwijderd kunnen worden..
Voordat we het doorhadden zaten we midden tussen een kudde Kameelperden (Giraffes!!) Wat een sierlijke beesten zijn dat... geweldig! En ons geluk kon niet op, een paar uur later zagen we een paar leeuwen een renoster opeten.. dit is een neushoorn! Schijnt behoorlijk zeldzaam te zijn.
Na een heerlijke spek en eierenbraai zaten we tot onze grote verwondering letterlijk tussen een kudde olifanten! Geweldig mooi, tot ze ietsjes te dichtbij kwamen naar anne's zin.. we hebben ze dus ook horen trompetteren :P Veel neushoorns, nijlpaarden, apen en zebra's later zagen we een tierboskat, veel mensen hier hebben nog nooit dit dier gezien, dus dat schijnt geweldig te zijn (wij zagen liever de zwarte panter, maar oke)

De dag erna vertrokken we weer voor dag en dauw naar Sosjankuwe. Wat een geniale dienst hebben we daar bijgewoont! We zaten in het oudste gebouwtje die daar te vinden was, tussen allemaal zwingende afrikaners onze ogen uit te kijken. Wat een stemmen hebben die mensen! Hun bijbel word gebruikt als djembé, en ze zingen 5 stemmig de zutu-liederen.. Wauw!

We hebben vorige week ook marcella's verjaardag gevierd met een bring en braai.. Super leuk verjaardagslied hebben ze hier (LEKKER verjaarsdag moats, LEKKER verjaar!) Zeer geslaagd..

Onze basisschool had vorige week lentefeest, dus anne, jikke en karlien zouden gaan schminken. Dit moest natuurlijk geoefend worden, wat uiteindelijk een nogal uit de hand gelopen schminkgevecht opleverde.. (zie picasafoto's)

We hebben afgelopen week ook een staatsschool bezocht (wij lopen zelf stage op een privéschool)|
Pfff, wat een schrik! Iedereen klaagde over de slechtgemanierde kinderen op die scholen.. maar geloof ons, dit ligt sowieso aan de leerkrachten! We kwamen met koppijn de eerste les uit, zo hard schreeuwen ze daar.. Een jongentje vroeg aan ons of wij leerkracht waren in Nederland, op onze bevestigende antwoord vroeg hij ‘Hoe hard kan jy skreeu?'. De leerkracht hielp ons even door te reageren met een ‘Dat moeten ze nog leren..'

Morgen vertrekt ons vliegtuig om 12 uur richting het o zo mooie Cape Town..
Stiekem gaan we Pretoria en al onze nieuwe vrienden hier behoorlijk missen, maar we hebben er zin in. Tafelberg, wijnproeverijen en natuurlijk het witte strand,, here we come!

We hebben daar geen internet, dus tot over 2 week!

Bedankt voor al jullie leuke reacties..!

Groetjes en heeel veel liefde vanuit de zon, Anne en Karlien

Tot slot nog even een paar wistjedatjes, die jullie echt niet willen missen:

• Wij hier hard aan het oefenen zijn voor ons rijbewijs..?
  • We nog maar twee nachten acht uur slaap hebben gehad?
  • Er negen meiden in een koekblik/hyundai atos passen?
  • We hier altijd om worden uitgelachen, zelfs door de krakkemikkige overvolle taxi's?
  • Oom Piet dacht dat er iemand werd vermoord, maar wij alleen maar op ons bed stonden te gillen om een mega grote spin (lees: echt echt heeeel groot!)?
  • We al 1x iemand van de groep zijn vergeten en dat we toen we bij Hollandia iets wilden drinken erachter kwamen dat zij niet aanwezig was...?
  • Gezigverf (schmink) hilarische momenten kan veroorzaken...?
  • De jeugd ons hier erg gezellig vind... maar we ons afvragen of dit ook geldt voor de ouders...?
  • Er op Afrikaanse wc's geen slot zit, wij dit niet weten.. Dit al veel genante momenten heeft opgeleverd..?
  • De jeugd overal waar ze heengaan hun waterpijp/hably meenemen?
  • Karlien met stoel en al van de veranda de tuin in is geduikelt?
  • Karlien ook op het gras dacht te stappen, maar dit een zwembad bleek te zijn. Een jongen daar zo hard om moest lachen, dat hij vervolgens naast zijn eigen stoel ging zitten..?
  • Marcella dacht dat de voorzitter van de kerkenraad op zondag naar de pub gaat, maar dit een grapje bleek te zijn?
  • Henny rustig naar de wc dacht de gaan op het vliegveld in Caïro maar er vervolgens snel weer uitkwam omdat de wc hard begon te spuiten?
  • Anne Berthe niet echt verstand heeft van hoe de wc deur in een vliegtuig open moet, en serieus dacht dat je het raampje tijden het plassen open moest zetten?
  • Met zeven meiden boodschappen doen echt geen succes is?
  • Anne een koekje met mieren heeft gegeten?
  • Anne met een supervalse gitaar heeft gespeeld voor een groep weeskinderen, en dat deze dit toch geweldig vonden?
  • Anne dezelfde gitaar ongeveer 3 keer per dag laat vallen?
  • Karlien met een pollepel vlaggetjes probeerde op te hangen, en daarbij de buitenlamp heeft kapot gegooid?
  • Anne en Marcella een ochtendhumeur hebben?
  • Marcella hier midden in Afrika alsnog met een kruik slaapt?
  • Kont en poes nogal rare woorden zijn hier in Afrika? Wij dit nogal regelmatig hebben gebruikt, voordat wij erachter kwamen?
  • De jongens hier giechelen bij het woord ‘tampon'?
  • Onze buren pilatus een hele rare sport vinden?
  • Wij letterlijk een grote ‘klerezooi' in de kamer hebben?
  • Corine en Henny ontzettend veel post vanuit Nederland krijgen, en wij niks? (hint!) :P
    Ciara Lodge - 887Louis Trichard Street - Rietfontein - Pretoria 0084 - South Africa
  • Wij jullie stiekem ondanks de heerlijke zon toch wel heel erg missen?

Karlien en Anne

Natuurlijk vergeten we weer iets...
Er zijn flipping coole foto's te bewonderen in onze picasawebalbum:

MAMMA KNOL

Moeten we natuurlijk wel een adres hebben? Je hebt ons adres wel, he?! Is ook een hint!

Karlien

Adres heb ik er heel subtiel onder gezet!

Gerrit

* "Wij letterlijk een grote ‘klerezooi' in de kamer hebben?"
Wat onverwachts als je met Karlien en AB op vakantie gaat ;)

Trienke Jongsma

Ohh.. heerlijk jullie verhalen!! en de foto's ook super mooi!! Veel plezier de komende weken en Cape Town!!
En dat van die klerezooi had ik ook niet anders verwacht met AB:P

Liefs Trienke

Nadia

Die wistjedatjes zijn altijd superleuk om te lezen!
Geniet van jullie vakantie!

XOXO

Elze & Petra

Super die verhalen! Jullie genieten ook dik dus! Wij beginnen nu echt een beetje te wennen. We zijn al overvallen, dus zijn al onze belangrijke papieren en telefoons al kwijt. Ondertussen hebben we dus niks meer om te verliezen. Tof dat jullie al die dieren hebben gezien zeg! Daarvoor ga je toch naar het buitenland! :D Lukt t met stagelopen dan? Geven jullie ook les? Hier wordt ook geklaagd dat de kinderen niet luisteren, dus ben heel benieuwd hoe het hier gaat! Anne super dat je je ochtendhumeur gewoon behoudt! Doe ik ook :P Heel veel plezier nog schatjes, heb nu al zin om alle verhalen uit te wisselen. Was je voor niets zo zenuwachtig Karlien? Alles goedgekomen? :)
Doeeeeei XX Peet&Elz.

Marleen (Christal)

Hey ladies,

Wat schrijven jullie toch geweldige verhalen!
Gelijk leer ik wat Zuid-Afrikaans, handig, want volgende maand ga ik daar ook naar toe, joepie :)
Ik houd jullie in de smiezen hoor, zodra jullie voet op Nederlandse bodem zetten komen jullie onze kant weer op he?
Groetjes en geniet!